بیماری میگرن، چیزی فراتر از سردرد!
  • 2021/03/02
  • 0

بیماری میگرن، چیزی فراتر از سردرد!

سردرد چیز عجیبی نیست و همه انسان ها در طول زندگی حداقل یکبار آن را تجربه می کنند. برخی دیگر به طور دائمی در حال دست و پنجه نرم کردن با این عارضه هستند و برخی از سردردها سخت و طاقت فرساتر از سایرین می باشند که در این صورت می توان به درد میگرنی شک کرد. در رابطه با این درد نظریه های مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی می توان میگرن را دردی پیچیده خواند که در اثر واکنش های عصبی در مغز و آزاد شدن موادی که می تواند باعث تحریک اعصاب مغزی شود، به وجود می آید. در این مقاله برآنیم تا تفاوت سردرد معمولی را با نوع میگرنی عنوان کنیم تا با این عارضه بیشتر آشنا شده و در صورت ظاهر شدن علائم ابتلا، از آگاهی کافی بهره مند باشید.

آشنایی با میگرن

درد در ناحیه سر انواع مختلفی دارد که منشا آنها با یکدیگر متفاوت است. پیرو این گفته باید اشاره کرد که راه های درمانی این دردها نیز با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. برای آنکه بتوانیم به بهترین شکل در صدد کاهش درد و یا درمان خود برآییم، شناخت منشا درد و علت بروز آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی دقیق تر این عارضه برای آشنایی با میگرن و دردهای دیگر پرداخته ایم.

فرق میگرن با سردردهای دیگر چیست؟

خوشبختانه باید اشاره کرد که اغلب سردردها میگرنی نیستند. در واقع سیگنال های درد در مغز هستند که باعث احساس ناخوشایند درد می شوند. در شرایطی نظیر خستگی و کمبود خواب، مصرف برخی مواد حساسیت زا و استرس و نگرانی این درد بدتر می شود و با مصرف دارو و استراحت می توان اغلب سردردها را درمان نمود. سردردهای میگرنی غالبا با علائم دیگری همراه می شوند که می توان با استفاده از آنها فرق بین این درد و سایر دردهای شایع سر را تشخیص داد. از این علائم می توان به

حساس شدن نسبت به نور و صدا

تهوع و استفراغ

تار شدن دید

سرگیجه و

تحریک پذیری بالا اشاره کرد. البته همه این علائم در یک فرد بروز نمی کند و ممکن است میگرن در کنار سردرد با یک یا چند تا از علائم نام برده همراه شود.

حساسیت به نور در اثر ابتلا به حمله میگرنی

گروه های در معرض خطر میگرن

میگرن بیش از همه زنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مطالعات پزشکی انجام شده نشان می دهد که از هر 4 فردی که به این بیماری دچار است، 3 نفر زن هستند و به طور کلی 18 درصد جمعیت زنان گرفتار این عارضه می شوند. علت را باید در تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی و یائسگی جست و جو کرد.

عامل ژنتیک هم می تواند در ابتلا به این عارضه تاثیرگذار باشد. افرادی که در خانواده خود فرد مبتلا به میگرن دارند، در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند.

اگرچه چاقی را نمی توان از علل ابتلا به میگرن عنوان کرد، اما افرادی که اضافه وزن دارند، بیش از دیگران به سردرد دچار می شوند و این می تواند زمینه ساز ابتلا به میگرن شود.

تشخیص میگرن عصبی

بهترین راه برای تشخیص میگرن عصبی، ارزیابی کردن علائمی است که در خود مشاهده می کنید. بهتر است که این علائم را با جزئیات ثبت کنید تا بتوانید تشخیص درست تری داشته باشید. در این قسمت برای ثبت علائم به کمکتان آمده ایم.

میگرن، درد و حساسیت

افرادی که دچار میگرن هستند، غالبا دردهای کوبنده و ضربان دار را تجربه می کنند، این در حالی است که سایر دردها معمولا به صورت فشاری از شدید تا خفیف در کل سر و گاهی گردن خواهد بود. میگرن باعث ایجاد حساسیت به نور، صدا و حتی بو می شود، اما در سردردهای تنشی و یا انواع دیگر، به ندرت شاهد چنین حساسیت هایی هستیم.

محل درد

افرادی که دچار میگرن می شوند، درد را در ناحیه پشت و یا نزدیک چشم و در برخی موارد یک طرف سر تجربه می کنند، این در حالی است که محل درد در سردردهای تنشی می تواند در کل سر، گردن و پیشانی باشد. سردرهای خوشه ای هم می تواند در محل یک چشم بروز کند که با متورم و اشک آلود شدن چشم ها همراه می شود.

شدت درد

متاسفانه دردهای میگرنی به شدت شدید تا متوسط گزارش می شوند و فرد در زمانی که دچار حمله می شود، قدرت تمرکز خود را برای انجام کار از دست می دهند. این در حالی است که دردهای تنشی با شدت متوسط رو به خفیف گزارش می شود و به حدی نیست که فرد قادر به انجام کار و یا تمرکز نباشد. هم چنین دردهای تنشی معمولا در طول یک روز ایجاد شده و از بین می رود، اما میگرن می تواند در طول یک یا چند روز تشدید شده و با استراحت و خواب بهبود نیابد.

علائم هشدار دهنده میگرن

بدن ممکن است یک یا چند روز قبل از شروع درد میگرنی به شما علائم هشدار دهنده ای دهد که البته خفیف هستند. از این علائم می توان به یبوست، اسهال، سفت شدن گردن، افسردگی، بیش فعالی و تحریک پذیری اشاره کرد. غالبا چنین علائمی در سردردهای معمولی رخ نمی دهد.

سردردهای تنشی غالبا با بی خوابی، خستگی و اضطراب تشدید می شوند، این در حالی است که میگرن با سر و صدا، مصرف الکل و سیگار، مصرف شیرینی جات و غذاهای فرآوری شده و تغییرات هورمونی در زنان تشدید می شود.

دردهای شدید و کوبنده در یک طرف سر و چشم، نشانگر حمله میگرنی

درمان میگرن چیست؟

از آنجایی که این عارضه می تواند بر فعالیت روزانه و تمرکز فرد تاثیرات مخرب بگذارد، باید در صدد اقداماتی برای کاهش و کنترل این مشکل برآمد. راهکارهایی برای کنترل کردن این درد وجود دارد که در ادامه عنوان شده اند.

ورزش منظم روزانه می تواند در کاهش شدت علائم تاثیرات شگفت انگیزی بگذارد.

خواب منظم و کافی

پرهیز از مصرف مواد غذایی تحریک کننده (این مواد در هر فرد متفاوت است و به مرور زمان شخص مبتلا آنها را خواهد شناخت.)

استفاده از قرص های تنظیم کننده هورمون ها برای زنان که باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

استفاده از محصولات گیاهی ضد میگرن که بدون ایجاد عارضه جانبی به کنترل درد و کاهش شدت و تعداد حملات منجر خواهند شد.

مراجعه به پزشک برای راهکارهای پزشکی نیز به شدت موثر خواهد بود.

در نتیجه آنکه میگرن

نوعی از سردرد است که نسبت به دردهای تنشی، شیوع کمتری دارد. این درد معمولا در ناحیه چشم و یک طرف سر خود را نشان می دهد و غالبا شدید و به صورت ضربه ای خواهد بود. فرد مبتلا نسبت به صدا، نور و بو حساس شده و تحریک پذیر می شود. با این نشانه ها می توان میگرن را از سایر دردها تفکیک کرد. این درد شدید می تواند با تهوع، سرگیجه، استفراغ و تاری دید همراه باشد و ممکن است حتی تا چند روز هم به طول بینجامد. ورزش منظم، برقراری تعادل بین هورمون ها به ویژه در زنان، خواب منظم و استفاده از محصولات گیاهی که می توانند از شدت درد و تعداد دفعات حمله بکاهند، در بهبودی فرد موثر خواهند بود.